Muusikoita ja huippuopettajia

Sunnuntai 25.1.2015 klo 14.09 - Helena

Alexander-tekniikan Performimg Self -kurssi käynnistyi Actors Centerissä Leicester Squaren vieressä. Meitä kurssilaisia on seitsemän ja monilla on jo paljonkin kokemusta muusikoiden, näyttelijöiden ja tanssijoiden opettamisesta.

Intelligent Movement – the art of applied mindfullness. Johnin perustaman ryhmän nimi, mutta minusta myös varsin hyvä määritelmä, jos haluaa selittää hissimatkan aikana mitä Alexander-tekniikka on! Tosin suora suomennos ei ole helposti yhtä naseva.

Lucian kanssa tutkimme istumista lattialle ja nousemista seisomaan. Melkoinen ero liikkeen helppoudessa kun ei ajatellut, että nousee ylös lattialta vaan ajatteli sen sijaan, että paino siirtyy. Järkevästä ajattelusta voi seurata älykkäät liikkeet! Tai paremminkin ne ovat yhtä.

Tony ja minä olimme perjantaiaamuna Judithin apuopettajina Royal College of Musicissa. rcm.jpgTony on trumpetisti, hän on valmistunut AT-opettajaksi kymmenisen vuotta sitten, mutta opettaa pääasiassa musiikkia. Paikalla oli myös eräs Judithin oppilaista AT-opettajakoulusta.

Alexander- tekniikan kurssi on pakollinen kaikille RCM:n ensimmäisen vuoden opiskelijoille, sen jälkeen se on valinnainen. Se on RCM:n valinnaisista aineista kaikkein suosituin, siis jopa suositumpi kuin kamarimusiikki. 

Päivän aikana opetimme monenlaisia ryhmiä. Aloittelijoille tämä oli toinen tunti. He olivat jo tutustuneet pään, kaulan ja selän suhteen merkitykseen hyvässä koordinaatiossa. Jatkoimme siitä ja uutena asiana opetimme semi supinen. Täällä sitä kutsutaan myös nimellä constructive rest, meillä aktiivinen lepoasento. Ihmeen paljon puolessa tunnissa ehdittiin. Peterin tunnilla tällä viikolla jopa joku soittikin ja silti kaikki vaikutti rauhalliselle, kymmenien vuosien kokemus näkyy!

Jatkokurssien aiheina olivat harjoittelu ja näkeminen. Tutkittiin mm. syvyysnäön vaikutusta.

Australialainen Peter Grunwald on tutkinut paljon näkö- ja liikemallien yhteyttä. Hän on todennut, että kun käytämme syvyysnäköä (mihin sisältyy se, että kuvittelemme mitä on kohteen sisällä ja takana), pää vapautuu suhteessa selkärankaan. RCM:n Alexander-opettajien luokasta oli mukava näköala albert_hall.jpgtutkia asiaa…






Jatkokursseilla opetustunnit ovat pidempiä, joten niillä ehti useampikin oppilas soittamaan tai laulamaan.

Peter ja Judith olivat opettamassa torstaina ja perjantaina myös meitä kurssilaisia. Judith kertoi, että yksi tärkeimmistä aiheista, johon heidän tunneillaan RCM:ssa paneudutaan, on esiintymisjännitykseen suhtautuminen.

Alexander-tekniikan kurssien sisältö RCM:ssa

Kurssimme opettajia ensimmäisellä viikolla:

John Hunter
Lucia Walker
Judith Kleinman
Peter Buckoke

Perjantaina olin Ruthin kanssa opettamassa Arts Educational Schoolissa. Oppilailla oli ohjelmassa mm. laulua ja Shakespearea...

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Alexander-tekniikka, muusikot, Royal College of Music

Royal College of Music, Royal Academy of Music - Lontoo on Alexander-tekniikan kultakaupunki!

Tiistai 13.1.2015 klo 11.50 - Helena

Maailma on pieni: kun tapasin muutama viikko sitten erään muusikon ja kerroin hänelle, että olen lähdössä Lontooseen kolmeksi kuukaudeksi Alexander-tekniikan mestarikurssille, kävi ilmi, että hän oli viitisentoista vuotta sitten osallistunut Judith Kleinmanin ”erittäin antoisalle ja silmiä avaavalle” kurssille Royal College of Musicissa. Judith  tulee olemaan yksi minun kurssini pääopettajista!

Lontoo on Alexander-tekniikan kultakaupunki: kahdeksan koulua, joista valmistuu Alexander-tekniikan opettajia, tekniikan opetusta kaikissa huomattavissa taideoppilaitoksissa, kymmeniä opettajia… Suomessa tekniikan tuntemus on vielä kuitenkin aika nuorta, vasta viitisentoista vuotta sitten valmistuivat ensimmäiset suomalaiset AT-opettajat. Vaikka kaikki esittävät taiteilijat ovat kuulleet tekniikasta, niin monellakaan ei ole siitä omaa kokemusta. Olen ollut viimeisen vuoden aikana muutamassa musiikkitapahtumassa ja kursseilla (mm. lyömäsoitin, improvisointi, äänifysiologia), joilla opettaja on kertonut omista hyvistä kokemuksistaan ja kysynyt kuinka moni on tutustunut Alexander-tekniikkaan. Minä olin yleensä ainoa ja muusikkoja kuitenkin kymmeniä! Ja pitäessäni Alexander-tekniikan tunteja kuorolaisille eräässä kuorotapahtumassa Kouvolassa osallistujia oli toistasataa, mutta hyvin harvat olivat edes kuulleet tekniikasta ja vain kolme oli ottanut tunteja tai käynyt kurssilla. Englannissa muutkin kuin taiteilijat tietävät hyvin, mitä on Alexander-tekniikka!

Mestarikurssin yhdeksän Alexander-tekniikan opettajan kokemuksen ja tiedon määrä muusikoiden, näyttelijöiden ja tanssijoiden ohjauksesta on huikea! Odotan paljon kurssilta, sekä tietoa että kokemusta heidän assistenttinaan eri taideoppilaitoksissa.

Päivitän kun kurssi edistyy…

Helena

P.S. Mestarikurssi? Kurssi toimii myös auditionina (koe-esiintymisenä!?) Alexander-tekniikan opettajille Master of Arts-opintoihin Rose Bruford Collegessa. Kurssi on myös hyväksiluettava osa opintoja. Maisterikurssi?

P.P.S. En aio hakea sille, yksi MuM riittää minulle!

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Alexander-tekniikka, musiikki, teatteri, tanssi, Royal College of Music, Royal Academy of Music